حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس
سرخط خبرها

چندخطی درباره آیت الله سیدعبدالله موسوی شیرازی، از مراجع مبارز انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۲۰۳۲۳۲
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
چندخطی درباره آیت الله سیدعبدالله موسوی شیرازی، از مراجع مبارز انقلاب اسلامی
درباره آیت الله سیدعبدالله موسوی شیرازی، از مراجع مبارز انقلاب اسلامی که در جریان واقعه دهم دی ۵۷، از رهبران اثرگذار مردم مشهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز ۱۳ شعبان سال ۱۲۷۰، یک شب مانده به کامل شدن ماه، ستاره‌ای در شیراز متولد شد که هشت دهه بعد از آن تاریخ، به یکی از درخشان‌ترین رهبران مبارزاتی ایران علیه حکومت پهلوی تبدیل شد تا به طور ویژه، ایفاگر نقش مؤثری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران باشد.

سید عبدا... موسوی شیرازی، فرزند یکی از روحانیون مجاهد شیراز بود که او نیز در جریان مقابله با ورود انگلیسی‌ها به ایران در سال ۱۲۹۰ به دنبال آگاهی بخشی مردم جامعه، متحمل دشواری‌های بسیار از سوی حکومت وقت شد. آیت ا... شیرازی خواندن کتاب‌های فارسی را از پدر آموخت و پس از تحصیل در مکتب و حوزه علمیه شیراز، به نجف سفر کرد تا با بهره مندی از محضر آیات عظام شیخ ضیاءالدین عراقی و شیخ محمدحسین نائینی، مدارج علمی خود را تا سطح اجتهاد بالا برد.

او پس از دوازده سال در حالی به ایران بازگشت که حوزه علمیه شیراز متأثر از کودتای رضاخان در سال ۱۲۹۹ به آشفتگی رسیده بود و طلاب هرکدام بار سفر به سویی بسته بودند.  آیت ا... شیرازی که موفق شد بار دیگر مهاجران سفرکرده را به حجره‌ها برگرداند، هم زمان نیز مدیریت مدرسه بزرگ خان را برعهده گرفت و با برقراری تماس‌های پیوسته با قم، سیاست‌های ضدحکومتی اش را با دیگر علمای مبارز، درمیان گذاشت.

پس از مدتی نیز به قم سفر کرد و این بار با ارسال تلگراف‌های متعدد به رضاخان، توانست تا حکومت را به پذیرش خواسته‌های جامعه روحانیت ملزم کند، اما تعهدشکنی رضاشاه پس از مدتی، شرایط را با دشواری‌های تازه همراه کرد به طوری که آیت ا... شیرازی در شرایطی خفقان آلود، بار دیگر به شیراز بازگشت و به مدت یازده سال تنها به فعالیت‌های علمی و تدریس اکتفا کرد، اما اواخر محرم ۱۳۵۴ پس از سفر به مشهد و نشر خبر کشف حجاب دانش آموزان مدرسه شاهپور شیراز، علمای مشهد از جمله آیت ا... قمی را تشویق کرد تا در عوض ارسال تلگراف‌های بی ثمر برای شاه، مستقیما به تهران سفر کند و به ملاقات شاه برسد.

در این بین، حوزه علمیه مشهد را سامان داد و با آغاز مبارزات علیه کشف حجاب، مردم را برای قیام، رهبری کرد. این نخستین بار بود که آیت ا... شیرازی در مشهد به مهره‌ای وحشت آفرین برای ارتش و نیرو‌های حکومتی تبدیل شده بود.

تدوین اعلامیه‌ها به دست آیت ا... شیرازی رفته رفته مردم را از جنایات حکومت آگاه می‌کرد و مسیر مبارزات مردمی را از اعتراض علیه حکومت به مبارزه برای نابودی آن، تغییر می‌داد. اما امضای تلگراف‌ها بالاخره او را در شمار عده دیگری از روحانیون مشهد به دام مأموران حکومتی انداخت و پس از انتقال به زندان‌های مخوف ساواک در تهران، تحت بازجویی قرار داد. پس از آزادی، آیت ا... شیرازی به زادگاه خود بازگشت در حالی که سایه به سایه در تیررس مأموران ساواک قرار گرفته بود و امکان هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشت.

پس شیراز را مخفیانه به مقصد نجف ترک کرد، اما در همان سال با روی کار آمدن حزب بعث مجبور به ترک عراق شد. این بار به دعوت علمای مشهد، به این شهر بازگشت و بیت او یکی از مکان‌های مهم انقلابی‌های مشهد برای برنامه ریزی‌ها و پیشبرد اهداف انقلابی بود و شخصیت‌هایی همچون رهبر معظم انقلاب و مرحوم آیت ا... واعظ طبسی به منزلش آمد و شد داشتند. سال ۱۳۵۷ بود و ارتش در آخرین روز‌های قدرت خود، از هیچ جنایتی علیه انقلابیون دریغ نمی‌کرد.

از تیرباران مردم در روز‌های آغازین دی گرفته تا قتل زندانیان معترض در زندان. استانداری در خیابان بهار و بیمارستان امام رضا (ع) در آن ایام بیش از همیشه در معرض شلیک گلوله و گاز‌های اشک آور بودند و در نتیجه آن بود که مردم به کلانتری‌ها هجوم بردند و مهمات این مراکز را تصاحب کردند. پیام تهدید غلامعلی اویسی، فرماندار نظامی تهران، به آیت ا... شیرازی خبر از خشم برافروخته حکومت داشت: «سربازان را آزاد کنید و اسلحه‌ها را تحویل دهید، اگر این‌ها را تا فردا انجام ندهید می‌آیم مشهد را حمام خون می‌کنم.»، اما دیگر هیچ تهدیدی بر خروش مردم مشهد کارساز نبود.

آنچه دهم دی را در تقویم تاریخی مشهد با عنوان «یکشنبه خونین» ِ این شهر جاویدان کرد، تقابل ارتش و مردم برابر بیت آیت ا... شیرازی بود که در نتیجه به شهادت بیش از پانصدنفر و مجروح شدن صد‌ها تن دیگر منجر شد تا بازتاب قیام مردم مشهد، بار دیگر کاروان انقلاب اسلامی را به پیروزی نزدیک‌تر کند.

همراه امام (ره)، همپای مردم

همراه همیشگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره)

آیت ا... سید عبدا.. موسوی شیرازی در تمام مراحل نهضت امام خمینی (ره)، با ایشان همگام و همراه بود. او با محکومیت انقلاب سفید محمدرضا پهلوی و ارسال تلگرام به امام خمینی (ره) در واکنش به حمله مأموران رژیم به مدرسه فیضیه، همواره در صدد نکوهش حکومت پهلوی و همراهی با امام (ره) بود. به دنبال بازداشت امام (ره) در خرداد ۴۲ نیز با مخابره تلگرام، از ایشان حمایت کرد و پس از ورود امام (ره) از ترکیه به نجف در سال ۱۳۴۴ به ملاقات ایشان رفت.

با درگذشت مشکوک سیدمصطفی خمینی نیز علاوه بر پیغام تسلیت، مراسم هفتم را با تعطیلی درس، در منزل خود برگزار کرد و اهانت رژیم پهلوی به امام (ره) را در روزنامه اطلاعات، محکوم کرد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با حضرت امام (ره) در قم ملاقات و از ایشان پشتیبانی کرد. در میان پرشمار نامه‌ها و تلگرام‌های رد و بدل شده میان آیت ا... شیرازی و امام خمینی (ره) می‌توان از ابراز اراد ت امام (ره) به آیت ا... شیرازی مطلع شد که در مواقع بیماری و اضطرار و جنگ نیز حمایت و همیاری جاری در میان آن دو وجود داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->